Friday 28 March 2014

CARA UNTUK TUKAR TEMPLATES BLOG

TUTORIAL

Entry kali ini Cik Piah hendak kongsikan cara untuk tukar blog templates yang comel, yang cantik, yang menarik. Ia mudah, senang dan yang penting ia tidak menyukarkan. Budak sekolah rendah pun boleh buat sebab hari ini Cik Piah nak ajar caranya secara 'detail' ya. Jom tengok apa caranya...

Itu dia.. SEBELUM ITU CUBA TENGOK templete lama Cik Piah sebelum dibuat 'Renovation'...


*kalau ikotkan dah cukup cantiklah ini Cik Piah punya templete tapi disebabkan templete ni sama dengan blog Cik Piah yang lagi satu jadi Cik Piah pon ambil keputusan untuk tukar templete Cik Piah.Biar lain sikit..Tak mahulah asyik sama sajakan.

Cik Piah sebenarnya banyak sangat pilihan untuk tukar templetes ni sampai tak tahu nak pilih yang mana satu. Cik Piah hendak kongsikan templete yang dah terbekenan kat hati Cik Piah  ini..


pilihan pertama


pilihan kedua


pilihan ketiga


pilihan keempat

*cuba kamu semua tolong Cik Piah pilihkan.Cik Piah terkeliru sudah hendak pilih yang mana satu. Semuanya bagi Cik Piah cantik-cantik belaka. Tolong saya..


STEP 1

Pergi dekat icon templete dan klik di situ...macam ini



kemudian akan keluar macam ini...


*separuh daripada skrin yang sebenar Cik Piah dah 'crop' dah...*

STEP 2

Klik dekat perkataan restore/back up..Lihat pada gambar..


kemudian dia akan keluar macam ni...Cik Piah ajar satu demi satu dengan menggunakan gambar ya, sebab ianya lebih mudah dibuat.


klik dekat bahagian 'download full templete' . Bila dah siap muaturun dia akan bagitahu macam ni..


hendak tahu kenapa kita kena downlaod templete sebelum ini..fungsi dia adalah untuk 'backup' balik kalau kamu semua tak suka dengan template  yang kamu dah pilih..takut tak sesuai ke apa ke..inilah fungsinya..cuma klik saja dekat hasil muat turun tadi itu. Templates kita akan 'back' pada asalnya..

STEP 3

'Choose' templates baru...sebelum itu...kenalah cari templates baru.  Tak tahu dekat mana nak cari? Cik Piah kongsikan linknya ya. Sebelum tu. Bak sini 20 sen...upah untuk Cik Piah dulu. Cer Klik Sini atau nak 'specific' sikit terus ke templates macam yang Cik Piah pilih ini Cer try klik ni ...Semoga ketemu ya...

Kena download dulu templates ini semua..Kalau tak downlaod nanti tak jadi..huh..penat je Cik Piah buat Tutorial ini kalau kamu semua tak jadi buat..sedih Cik Piah nanti. Mesti kamu semua nanti akan dapat file yang berbentuk zip files. Kamu semua kena 'extract files' , kemudian tekan 'ok'

'Next it will be like this'


bila kamu semua sudah klik pada yang Cik Piah tunjukkan itu, dia akan keluar macam ini pulak...


Pertama sekali kena pilih dulu yang dalam 'box' hijau itu tau..Nanti lepas klik yang tu klik pula kat 'box' open.

STEP 4

Bila dah siap 'choose' , sekarang masa untuk 'upload' pula. Cara dia macam ini. Sila lihat gambar di bawah..


Selepas itu. klik 'done'  templates kita sudah bertukar....jom kita 'view' sikit templates Cik Piah yang baru....


aiyo..kenapa jadi begini kedudukan kalender Cik Piah jadi macam ini..jom kita tengok balik kat 'layout'

(TAMBAHAN STEP)



 Patutlah kedudukan dah berubah-ubah..jadi jom kita susun balik kita punya gadjet ini...

Inilah hasilnya setelah Cik Piah menyusun atur balik ruang 'layout' Cik Piah ini...kemas sikit Cik Piah tengok halaman Cik Piah ini..




*okey selamat mencuba ye semua dan selamat maju jaya..*

p/s : jangan risau pasal gadjet yang lain sebab kalau kamu semua ikut cara yang Cik Piah ajar ini 'comfirm' gadjet kamu semua tak hilang cuma lintang pukang je tak tersusun..takpela..kita boleh susun balik. Ya tidak??

Selamat Mencuba dan Semoga Berjaya!

1 comments:

Unknown said...

Mane cik piah dpt template cantik2 ni??