Monday 14 April 2014

DISETIAP PAGIKU

Assalammualaikum. Salam hamba hulur tanda ingatan..

Setelah sekian lama bercuti, cewah,  cutilah sangatkan. Cuti sabtu dan ahad yo, hari ini Cik Piah telah pun memulakan tugas Cik Piah semula. Waktu kerja Cik Piah bermula seawal jam 7.00 pagi. Awal wooo.. Tapi disebabkan untuk mencari rezeki untuk anak tekak ni, ku teruskan juga segala pejuanganku. 

Setiap pagi Cik Piah telah ditugaskan untuk menjaga pejabat( takut pejabat lari) ahaks, sehingga adalah salah seorang orang yang bekerja di pejabat datang. Selalunya pukul 8.00 baru diorang datang. Jadi setiap hari Cik Piah akan menjaga pejabat dari pukul 7.00 pagi hingga 8.00 pagi dan kemudian, barulah Cik Piah datang meneruskan tugas hakiki Cik Piah. Tapi kalau ada cikgu yang hendak buat aktiviti ke apa ke, awal-awal lagi Cik Piah dan angkat kaki, cabutlah, mestilah keutamaan harus diberikan kepada tugas hakiki Cik Piah. Betul tidak? Takkan hendak menyusahkan orang lain. Kami sudahlah tidak ramai. 

Sambung cerita lain pulak. Setiap hari, pagi-pagi lagi Cik Piah akan menghadap benda alah ni. Cik Piah punya kerja merangkap banyak jawatan, jadi redha sajalah. Hendak buat macam mana, saya yang menurut perintah. Tapi kadang-kala tidak terturut juga.


Ini adalah sistem maklumat yang digunakan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia. Tugas Cik Piah sekarang ini adalah mengesahkan e keberadaan guru. Tujuannya adalah bagi merekodkan mana-mana guru yang tiada di sekolah. Sistem e keberadaan guru ini haruslah disahkan sebelum pukul 8, kalau tidak satu Malaysia kecoh nanti
Semenjak dua menjak ini, sistem yang kerajaan punya, memang terbaiklah!! Pelbagai e yang ada dalam sistem kerajaan. Tapi tidak semua  yang Cik Piah tahu, yang Cik Piah tahu, cuma e operasi, espkb (* yang ini tiada kena mengena dengan Cik Piah punya kerja) dan banyak lagilah. Cuma yang belum ada lagi adalah e kau ni. 

Ketua pembantu tadbir sudah pun tiba, Cik Piah pun hendak angkat kaki, hendak tunggu apa lagi. 
Jom semua.

Selamat Maju Jaya!

0 comments: